برگزاری استارتاپ ویکند فردوس

برگزاری استارتاپ ویکند فردوس

 1-    مقدمه

استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی – تجربی در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کننده گان پرانگیزه شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده نمایند.

گفته می شود ایده اصلی این گونه رویدادها برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط فردی به نام اندرو هاید طرح ریزی شد. در این گروه عده ای از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار هم فکری می کردند تا آن را اجرایی سازند. این مدل وی در مدت کوتاهی به سایر شهرهای ایالات متحده و حتی سایر کشورها رسید، به طوری که تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۸۰ رویداد مختلف در ایالات متحده، آلمان، کانادا، انگلیس برگزار گردید. امروزه آمارها نشان می دهد تا ماه جولای ۲۰۱۵ این برنامه ها در ۱۳۵ کشور دنیا و نزدیک به ۵۰۰ شهر برگزار شده و توانسته است شبکه ای دویست و ده هزار نفری از علاقمندان به استارت آپ را حول خود جمع کند. در این کشور ایران نیز این رویدادها از سال ۹۱ آغاز شده اند و روز به روز بر مشتاقان به آن افزوده می شود.

2- پیش رویدادها

اولین پیش رویداد: ((دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس))

اولین پیش رویداد در دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس با حضور اساتید و دانشجویان علاقه مند در تاریخ 24/07/97 برگزار گردید.

 دومین پیش رویداد: ((دانشگاه آزاد اسلامی فردوس))

دومین پیش رویداد در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی فردوس با حضور اساتید و دانشجویان علاقه مند در تاریخ 30/07/97 برگزار گردید.

 سومین پیش رویداد: ((دانشگاه فرهنگیان فردوس))

سومین پیش رویداد در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان فردوس با حضور اساتید و دانشجویان علاقه مند در تاریخ 05/08/97 برگزار گردید.

 3- رویداد اصلی

رویداد استارتاپ ویکند فردوس در تاریخ 30 آبان ماه لغایت 2 آذرماه در مجتمع فرهنگی و هنری الغدیر فردوس برگزار گردید. این رویداد با همکاری دانشگاه ها و ادارات شهرستان فردوس با محوریت مرکز رشد واحد های فناور فردوس انجام گرفت. پس از طی مراحل ثبت نام از متقاضیان توسط سامانه در نظر گرفته شده (سایت ایوند) با توجه به زمان بندی و جلسات متعدد هماهنگی، رویداد در زمان مشخص شده برگزار گردید. همچنین از روزهای پیش با همکاری دانشگا ه ها و نهادها اطلاع رسانی لازم و گسترده انجام شد و برنامه های لازم در خصوص ایاب و ذهاب شرکت کنندگان و عوامل اجرایی اقدامات لازم صورت پذیرفت.

پذیرش ثبت نام کنندگان از ساعت 14:30 الی 15:30 روز چهارشنبه مورخ 30 آبان 97 انجام گرفت و شرکت کنندگان پس از دریافت بسته شامل کارت شناسایی، برنامه زمان بندی، لوازم التحریر و ... جهت برنامه افتتاحیه به سالن شهید آوینی راهنمایی شدند.

در جلسه افتتاحیه ابتدا آیاتی چند از قرآن مجید تلاوت گردید و سپس جناب آقای عبدالهی مدیر محترم مرکز رشد ضمن خوش امد گویی به تمامی حضار روند کلی این همایش را خاطر نشان نمودند. سخنرانان بعدی جناب آقای بابایی امام جمعه محترم شهرستان و جناب آقای اسماعیلی معاون محترم فرماندار شهرستان بودند که هریک نکاتی را در زمینه فضای کسب و کار و پتانسیل های شهرستان و همچنین نقش مرکز رشد فردوس در برگزاری رویداد های کار آفرینی مطالبی را  ایراد نمودند.

در این همایش 108 نفر شرکت کننده، 9 منتور و 4 داور و همچنین 15 نفر تیم اجرایی حضور داشتند که هریک بر اساس مسئولیت در نظر گرفته شده وظایف خود را با هماهنگی و برنامه ریزی منسجم به انجام رساندند. آقایان سعید سلطانی، حسین شورستانی، محمد حسین نداف مقدم، حسین آریان، نیما رحیمی، پیمان حاج رضایی، حسین محسنی، اسماعیل هوشیار مقدم و خانم فاطمه فخر عالی زاده به عنوان منتور و آقایان دکتر مسعود دیدارخواه، سهیل وثوقی، حسین شورستانی و سعید دشتی به عنوان داور با این رویداد همکاری داشتند.

در ادامه با دعوت تسهیلگر رویداد شرکت کنندگان صاحب ایده در زمان یک دقیقه به بیان ایده و طرح خود پرداختند که 43 ایده مطرح گردید. سپس مراسم رای گیری ایده ها توسط فرم های مخصوص انجام گرفت و پس از اعلام نتایج 12 تیم 7 تا 11 نفره شکل گرفت و دراین تیم ها ادامه مراحل و فعالیت گروهی اغاز گردید. برنامه های روز اول رویداد پس از صرف شام در ساعت 21:00 پایان یافت و شرکت کنندگان به محل اسکان خود راهنمایی شدند.

 برنامه روز دوم رویداد با صرف صبحانه در محل هتل عماد نظام فردوس در ساعت 7 الی 8 صبح آغاز گردید. سپس شرکت کنندگان به محل برگزاری رویداد توسط وسایل نقلیه در نظر گرفته شده راهنمایی شدند. کارگاه مدل بوم مدل کسب و کار با سخنرانی استاد شورستانی برای تمامی شرکت کنندگان در ساعت9:00  برگزار گردید. بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas) یک طرح کسب و کار را در قالب ساختاری منظم و جامع ارائه می‌کند. این بوم دارای ۹ عنصر است که در کنار یکدیگر چشم‌اندازی منسجم از عوامل کلیدی محرک یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند. 

با توجه به نکات این کارگاه و راهنمایی های منتور ها و عوامل اجرایی گروه ها به فعالیت خود در محل های مشخص شده پرداختند.

 کارگاه بعدی در ساعت 13 با عنوان کارگاه اعتبار سنجی با سخنرانی آقای محسنی برگزار گردید. اعتبارسنجی مدل کسب وکار از خلق مدل کسب وکار خیلی مهمتر است و شامل تکنیک های قابل پیگیری است تا مدل کسب وکار خود را با پنداشت ها یا فرضیه های آزمون پذیر بررسی نمایند.

  سومین کارگاه رویداد، کارگاه حداقل محصول پذیرفتنی با ارائه آقای نیما رحیمی در ساعت 15:00 برگزار شد. حداقل محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) می‌تواند یک ابزار بسیار عالی برای مدیریت ریسک در ایجاد یک محصول جدید و توسعه آن باشد. MVP  حداقل چیزی است که می‌توان در قالب محصول به مشتریان در بازار هدف نشان داد و بازخورد آن‌ را مشاهده کرد. به طور کلی MVP یک سیکل پنج مرحله‌ای است که شامل ایده‌پردازی، تولید نمونه، ارائه، جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها است. این سیکل تا زمانی که منجر به تولید محصولی مطلوب بازار نشود ادامه می‌یابد. بعد از آن گروه ها بر اساس آموخته کارگاه ها به ادامه   فعالیت و نوشتن بوم کسب و کار پرداختند و در تمامی مراحل منتورها و راهنمایی های لازم را ارائه می دادند.

برنامه بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان فردوس از جمله برنامه های درنظر گرفته شده برای مربیان رویداد بود. از جمله این برنامه ها بازدید از موزه مردم شناسی مستقر در حمام خیروز واقع در بافت تاریخی تون بود که با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت پذیرفت. در این موزه وسایل، اشیای قدیمی و عکس های تاریخی حفظ و نگهداری می شود.

سومین روز برگزاری رویداد در روز جمعه به تاریخ 97/09/02در در ساعت 9 صبح با کارگاه ارائه نهایی با سخنرانی آقای حاج رضایی برگزار شد. آقای حاجی رضایی در این کارگاه در خصوص نحوه ارائه نهایی و پاسخ به پرسش ها داوران در زمان در نظر گرفته شده مطالبی ارائه نمود.


با توجه به مطالب کارگاه ها، گروه ها به جمع بندی پرداختند و بوم کسب و کار خود را تکمیل نمودند. در ساعت 13:00 گروه ها نتیجه کار گروهی و اسلاید های خود را به منتورها ارائه نمودند و با ایرادات و نقاط ضعف خود آشنا گردیدند و نسبت به اصلاح ارائه خود اقدام نمودند. در ساعت 16 تمامی گروه ها با نظم و برنامه ریزی از قبل انجام شده، ایده و طرح خود را به داوران ارائه نمودند و در نهایت داوران پس از جمع بندی سه گروه برتر را اعلام نمودند. گروه NW ECG با ایده ساخت ((دستگاه ECG که به صورت بی سیم می تواند از راه دور علائم حیاتی بیمار را کنترل و نمایش دهد)) به عنوان گروه اول برگزیده شدند. گروه TRIP LINE با ایده ((ساخت نرم افزار در زمینه گردشگری با امکاناتی مانند وضعیت آب و هوا، امکانات رفاهی بین راهی، معرفی اماکن دیدنی و ...)) به عنوان گروه دوم و گروه آمبولاین با ایده ((ساخت نرم افزار با هدف تسریع در روند اعزام بیمار اورژانسی توسط آمبولانس به بیمارستان)) به عنوان گروه سوم برگزیده شدند.  اولین استارت آپ ویکند فردوس در ساعت 20 روز جمعه 2 آذرماه 1397 پایان یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.

ارسال نظر

لطفا برای ثبت نظر، وارد حساب کاربری تان شوید و یا ثبت نام کنید.

اطلاعیه ها

رویداد استارتاپی شاهد و ایثارگر استان خراسان جنوبی
کارگاه اموزشی دانش بنیان
فراخوان اولویت های پژوهشی استان خراسان جنوبی
برگزاری رویداد استارتاپی نوشهر